Tao Fong Shan d. 11.
jan. 2014
Kære alle!
Disen har de sidste morgener hyllet landskabet i et eventyragtigt
skær, - næsten som vi ser det i utallige kinesiske kunstværker. Nogle kalder
det ”pollution”, - forurening. Måske har de ret. Det lyder bare ikke nær så
fortryllende!
Vi har her i vores stue et ophæng, som følger selv samme opskrift
med bjerge, klipper, vandfald, og blomster. Næsten skjult ligger et lille hus,
hvor en familie har fundet sig tilrette i den storladne natur.
Det er næppe den store kunst, men giver alligevel anledning til at
overveje menneskets plads i universet.
I de kinesiske landskaber bliver mennesket mindre, jo mere den
vide verden åbner sig. Nogle spørger måske usikkert, om ikke mennesket bliver
borte i det store intet. Andre retter sig op og ”ånder luften i fulde drag.”
Livet får nye dimensioner netop i kraft af den store sammenhæng, det er en del
af.
Det er denne gamle, kinesiske filosofi kunstnere har forsøgt at
tolke i utallige variationer af dette disede, kinesiske landskab, som er blevet
afbildet i alle former for kunstneriske udtryk. Maleri, fotografi,
”palm-painting”, håndmaleri, osv. Høje, spidse bjerge, klippeafsatser,
vandfald, - alt sammen indrammet af elegante bambusstokke og blomster. Men
vigtigt er det at lægge mærke til, at der et eller andet sted i det vidtstrakte
landskab står en lille mand og fisker, - eller en bonde går og pløjer sin mark.
I sådan et landskab står
mennesket ikke over for naturen som en ligeværdig partner. At være menneske er
at finde sin plads i et stort kosmos.
Taoismen taler tydeligt om menneskets tilpasning til den
naturgivne sammenhæng. Man må leve i overensstemmelse med universets inderste
rytme. Man må lytte sig frem til det uudsigelige mysterium, som kaldes Tao
/vejen/(Kristus).
Ifølge kinesisk tankegang gøres det ikke ved at gøre sig til herre
over naturen, erobre den ved kundskab og manipulere den med magt. Tao-mennesket, det kultiverede menneske, er
mere optaget af visdom end af viden og kundskab.
Uden tvivl har naturen her i Kina – som andre steder - været med
til at forme menneskers tankegang. Naturen, som både giver og kan være grusom
hård. Hver sommer og efterår fejer tyfoner ind fra havet med død og ødelæggelse
til følge. Andre gange er det måske tørken, som piner livet ud af markerne.
Over for sådan en natur har mennesket intet valg. Det må overgive sig på nåde
og unåde. Det må finde sin plads i naturen og tilpasse sig den store sammenhæng.
Det ligger ikke for den kinesiske mentalitet at gøre sig til herre over elementerne. Livsvisdommen består i at leve i harmoni med naturens evige rytme.
Det ligger ikke for den kinesiske mentalitet at gøre sig til herre over elementerne. Livsvisdommen består i at leve i harmoni med naturens evige rytme.
Ifølge kinesisk tankegang har vi i vesten mistet sansen for
naturens mysterium. ”I har gjort mennesket til skabningens herre!” siger de.
Det forekommer mig, at vi har hørt noget lignende før! I skabelsesberetningen
hører vi, at det netop var, da menneskene ”ville selv”, at det gik galt!
Jeg tror, der går en lige linje fra bibelens skabelsesberetning
til vore dages misbrug af jord, vand, ild og luft.
Holger Lissner skrev til kirkedagene sidste år en salme: Menneske,
hvor er du?
Din drøm var så smuk!
At skabe en klode med farver og
glød,
med mylder af livskraft og fravær af
død,
en klode, hvor alt kunne uventet
ske,
og stor var din glæde – men du måtte
se,
der manglede noget, den syntes lidt
tom.
Så kaldte du: Menneske,
hvor er du? Kom!
Præcis det samme spørgsmål stilles til os: Menneske, hvor er du?
Hvordan forholder du dig til alt det, du har fået betroet? Trænger vores
forståelse af skabelsesberetningen ikke til at blive set efter i sømmene?
I søndags prædikede jeg om formiddagen ved den kinesiske - og sidst
på eftermiddagen ved den engelske gudstjeneste.
Efter gudstjenesten om formiddagen tog mange ned i byen og spiste frokost sammen på en restaurant. Der er ikke meget hygge og ro sådan et sted, men bare de nyder det, er målet jo nået. Under frokosten gik der en dåse rundt, hvori man kunne lægge, hvad man ville som betaling for frokosten. Ingen var således afskåret fra at deltage p.gr. af økonomien. Fin måde!
Efter gudstjenesten om formiddagen tog mange ned i byen og spiste frokost sammen på en restaurant. Der er ikke meget hygge og ro sådan et sted, men bare de nyder det, er målet jo nået. Under frokosten gik der en dåse rundt, hvori man kunne lægge, hvad man ville som betaling for frokosten. Ingen var således afskåret fra at deltage p.gr. af økonomien. Fin måde!
Vi har også her i den forløbne uge sagt farvel til nogle af de professorer, der har været her
i efteråret, og som vi har nydt at snakke med. De skulle nu tilbage til deres
respektive universiteter i Shanghai og Xi´an. Til gengæld er der kommet en ny
fra et universitet i Beijing.
Han er bedre til engelsk, så ham tror jeg, vi kan få meget ud af samværet med. Han har også studeret i Tyskland og skrevet doktorafhandling om Paul Tillich. Han besøgte os forleden aften sammen med en amerikansk professor, som arbejder i Kunming inde i fastlands-Kina. Da vi mødte ham i spisesalen, spurgte vi ham, hvem han var, og hvad han lavede. Han fortalte så, at han havde et lille firma, som fabrikerede og solgte fluer til fluefiskeri, og nu arbejdede de på at lære folk i landområderne selv at lave fluer til deres fiskeri. Vi syntes, det lød meget underligt og fandt så ud af – bl.a. ved at finde ham på internettet – at han var professor i Ny Testamente og havde undervist på mangfoldige universiteter og præsteskoler og havde en Ph.d. fra et universitet i Skotland. Selv har han startet en præsteskole i Kunming. Siden har han fortalt os, at han er lidt forsigtig med at fortælle for meget om, hvad han laver, til folk han ikke kender, da han er dybt engageret i pinsemenighedernes arbejde i undergrundskirkerne rundt omkring i Kina. Nu snakker vi åbent med ham om hans arbejde.
Han er bedre til engelsk, så ham tror jeg, vi kan få meget ud af samværet med. Han har også studeret i Tyskland og skrevet doktorafhandling om Paul Tillich. Han besøgte os forleden aften sammen med en amerikansk professor, som arbejder i Kunming inde i fastlands-Kina. Da vi mødte ham i spisesalen, spurgte vi ham, hvem han var, og hvad han lavede. Han fortalte så, at han havde et lille firma, som fabrikerede og solgte fluer til fluefiskeri, og nu arbejdede de på at lære folk i landområderne selv at lave fluer til deres fiskeri. Vi syntes, det lød meget underligt og fandt så ud af – bl.a. ved at finde ham på internettet – at han var professor i Ny Testamente og havde undervist på mangfoldige universiteter og præsteskoler og havde en Ph.d. fra et universitet i Skotland. Selv har han startet en præsteskole i Kunming. Siden har han fortalt os, at han er lidt forsigtig med at fortælle for meget om, hvad han laver, til folk han ikke kender, da han er dybt engageret i pinsemenighedernes arbejde i undergrundskirkerne rundt omkring i Kina. Nu snakker vi åbent med ham om hans arbejde.
Forleden dag efter morgenmaden på Pilgrims Hall faldt vi i snak med en meget spændende dame, som arbejdede i Cambodia. Hun fortalte
meget engageret om de uanede behov og muligheder, der var blevet dér for at
undervise. Selv underviste hun på en stor drengeskole, hvor halvdelen af drengene var forældreløse. Det
var lige før, man selv fik lyst til at tage til Cambodia et år! – men det gør
vi nok ikke! J
Fredag aften var vi til koncert i Town Hall med Hong Kong
Philharmonic Orchestra, som fejrede sit 40 års jubilæum.Blændende koncert! – med Beethovens ”Egmont Overture” og ”Klaverkoncert nr. 3” samt Tchaikowskys ”Symfoni nr.5”. Det var en rigtig rigtig god oplevelse.
Vi tog derind i god tid, så der også var tid til at kikke på byen og udforske nye områder.
Town Hall ligger ovre på Hong Kong øen omgivet af banker og finanscentre, som ikke et øjeblik lader én i tvivl om, hvem det er, der tjener pengene.
Det er en hel verden af glas og beton, som meget sigende ligger og spejler sig i hinanden! Jeg tror ikke, de i den verden gør sig mange overvejelser over, om det etisk/moralske grundlag for livet skal være kristendom, buddhisme eller taoisme. Det er nok snarere "Mammon-isme"!
I dag skinner solen, - "både over onde og gode" og over os allesammen. Lad os tage ud og nyde den!
Alt godt herfra!
Birgit og Erik
Ingen kommentarer:
Send en kommentar